Voor leerkracht
Afspraken
Hieronder zijn de afspraken die de leerkracht dient te maken met de leerlingen vooraleer ze beginnen met de webquest.
1. Doorloop de webquest individueel.
2. Je bewaart de rust en stilte tijdens het doorlopen van de webquest.
3. Wanneer je iets niet begrijpt vraag je hulp aan de leerkracht.
Deelvragen bij deze webquest
1. Wat is het verschil tussen het klimaat en het milieu?
2. Wat is het natuurlijk broeikaseffect?
3. Wat is het versterkt broeikaseffect?
4. Wat zijn de gevolgen van het versterkt broeikaseffect?
5. Welke oplossingen kunnen wij bieden?
Extra:
6. Verdieping: wereldwijd
Leerplandoelen
Leerplancode: OVSG O/2/2014/282
Leerplandoelstelling 1
Uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie kunnen halen.
Leerplandoelstelling 5
Eenvoudige informatie schriftelijk kunnen formuleren.
Leerplandoelstelling 8
In praktische situaties de verworven wiskundige denkmethodes uit de tweede graad zelfstandig kunnen toepassen.
Leerplandoelstelling 17
Zelfstandig kunnen oefenen en leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Leerplandoelstelling 44
Kunnen uitleggen hoe natuurwetenschappelijke verschijnselen verbonden kunnen worden met toepassingen uit de eigen leefwereld.
Differentiatie
1. De leerlingen die eerder klaar zijn met de eerste vijf hoofdstukken, kunnen verder met hoofdstuk zes. Bij deze hoofdstuk bekijken de leerlingen de impact van de klimaatopwarming wereldwijd.
2. In deze webquest zijn er verschillende soorten verwerkingsopdrachten voorzien. De leerlingen worden op verschillende wijze getoetst.
3. Bij enkele opdrachten zijn er verdiepingsopdrachten voorzien. De leerlingen kunnen deze opdrachten maken indien ze tijd/interesse hebben.
4. De leerlingen kunnen gebruik maken van een stappenplan bij het ontleden van een klimatogram, indien ze dit nodig achten.
Benodigdheden
Bij het doorlopen van deze webquest, hebben de leerlingen de bovenste drie producten nodig.
Bij de tweede deelvraag voeren de leerlingen een proefje uit waarbij ze ontdekken hoe het broeikaseffect werkt. Hiervoor hebben ze de onderste vier producten nodig.
Stappenplan: hoe ontleed ik een klimatogram?
De leerlingen kunnen bij de rubriek 'klimaat en milieu' eventueel het onderstaande hulpmiddel ontvangen, indien ze dit nodig hebben.
Het onderstaande hulpmiddel kan eventueel ook dienen voor de leraar die een opfrisser nodig heeft.
Evaluatie
1. In deze webquest zijn een aantal vormen van evaluatie verwerkt, zodat de leerlingen zichzelf kunnen controleren of ze de leerstof begrepen hebben.
Bijvoorbeeld: bij de deelvraag 'wat is het verschil tussen het klimaat en het milieu', is er een educaplay oefening waarbij de leerlingen zelf kunnen zien of ze het verschil tussen klimaat en milieu begrepen hebben.
2. De leraar deelt het onderstaande document uit aan de leerlingen. De leerlingen gaan dit invullen en terug aan de leraar geven. De leraar bekijkt wat de leerlingen hebben ingevuld en geeft daarop feedback. De leerlingen worden beoordeeld op de inhoud en hun attitude tijdens het doorlopen van de webquest. Klik hieronder om het bestand te downloaden.
Bronvermelding
Kersbergen, C., & Haarhuis, A. (2015). Natuuronderwijs inzichtelijk (4de editie). Bussum, Nederland: Coutinho.
Luc Dries. (z.d.). Klimaatverandering. Geraadpleegd op 3 maart 2020, van https://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/het-klimaat/het-broeikaseffect-een-natuurlijk-verschijnsel
Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. (2020, 9 maart). Geraadpleegd van https://www.sdgs.be/nl/sdgs
Van Ypersele, J. P., & Marbaix, P. (2014, 1 juli). Impact van de klimaatverandering in Belgiƫ,. Geraadpleegd op 12 februari 2020, van https://www.greenpeace.be
Schooltv. (2015). Het broeikaseffect [Videobestand]. Geraadpleegd van https://schooltv.nl/video/het-broeikaseffect-de-aarde-warmt-op/
Zondag met Lubach. (2015). Vlees [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=RXRQNlxN5KY
Rode kruis. (2015). Kinderen en klimaatopwarming [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=yYGLDY_TQ7s&feature=emb_title
Questjunior. (2017). Hoe werkt het broeikaseffect? [Videobestand]. YouTube. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=Qn_AUiPyNs4&t=1s